GOLDUSK
– When Metal Takes Shape
Andromeda
Relix
Genere:
Heavy Metal / Hard Rock
Supporto:
CD – 2025
Esistono
generi musicali che non tradiscono mai, uno di questi è l’Heavy Metal. Mi
ricordo quando fece i suoi primi passi e i suoi primi successi, le riviste
dell’epoca lo catalogarono come un fenomeno di breve durata, una sorta di
“mordi e fuggi”. Sbagliato: non solo è vivo e vegeto anche oggi, ma è anche
quello che apre a più soluzioni, creando moltissimi sottogeneri e novità.
Il
classico Metal non passa mai di moda, perciò molte band, anche in Italia, seguono
le sonorità di maestri come Iron Maiden, Manowar, Savatage e ovviamente altri
ancora.
Tra
le proposte più fresche troviamo i cremonesi Goldusk, trio composto da Larry
Low (basso, voce), Renz (chitarra) e Magher (batteria), che nel 2024 debuttano
con un album omonimo. Un anno dopo ritornano con “When Metal Takes Shape” e la
bella copertina ad opera di Riccardo Orsoni. Otto canzoni in cui le chiacchiere
contano poco: qui si bada al sodo e all’energia.
Le
tematiche affrontate spaziano dal cinema degli anni ’80 – fantasy e
fantascienza – ai Muppet di Jim Henson!
La
title track iniziale ci pone di fronte a fatti Heavy Metal old school (New Wave
of British Heavy Metal) senza compromessi, in cui non mancano fulmini e un
intro narrato. La registrazione, effettuata ai Dorsale Studio di Cremona, dona
al sound l’effettiva valenza degli anni che furono.
Le
chitarre si impennano nel mid‑tempo
di “Tyrants Will Die”, brano che non stonerebbe assolutamente nella discografia
degli Holocaust. Si tratta dunque di atmosfere grevi e pregne di oscurità. Il
ritmo sale fino a raggiungere lo Speed Metal in “The Wraith”, dove le dita
scorrono velocemente sulla tastiera della chitarra. Una valanga di lava colante
ci travolge nella fase centrale del brano.
Più
introspettiva è “Holy Drinker”, una composizione più articolata e variegata
rispetto a quanto ascoltato finora, con una ricerca marcata per la melodia,
gradevole e oltremodo scorrevole. Il cantato, in senso generale, è più che
dignitoso, sempre adeguato al pezzo senza mai fare il passo più lungo della
gamba. Un accenno al sound dei Saxon giunge da “Sonia (The Red One)”, quella
del periodo metà anni ’80.
Divertente
nelle scelte ritmiche e dal ritornello ruffiano è “Wild Ride”, brano
trascinante che immagino molto bene in sede live. La canzone più lunga
dell’album è “Rain”, grazie ai suoi sei minuti abbondanti; qui si palesano i
Goldusk che non ti aspetti: una ballata intrigante che, nel prosieguo, lascia
la scena alla chitarra elettrica di Renz. Primordiali Judas Priest fanno
capolino di tanto in tanto.
Il finale è epico con “Knowledge Of Steel”… Battle
Hymns!
Tanta
materia in questo “When Metal Takes Shape”, ed è bello vedere che anche nel
2025 ci sono giovani a tenere alta la bandiera della NWOBHM; è altresì un
orgoglio sapere che sono italiani. Il Metal non è soltanto musica, ma uno stile
di vita.
In
precedenza ho citato un nome, ebbene, per il sottoscritto i Goldusk sono gli
Holocaust italiani. Complimenti. MS
Versione Inglese:
GOLDUSK – When Metal Takes Shape
Andromeda Relix
Genre: Heavy Metal / Hard Rock
Format: CD – 2025
There are musical genres that never betray you, and
one of these is Heavy Metal. I remember when it first took its first steps and
its first successes; the magazines of the time catalogued it as a short‑lived phenomenon, a sort of “bite and run”. Wrong: not
only is it alive and well today, but it also opens up many possibilities,
creating countless sub‑genres
and novelties.
Classic Metal never goes out of style, so many bands,
even in Italy, follow the sounds of masters like Iron Maiden, Manowar, Savatage
and of course many others.
Among the freshest proposals we find the Cremonese
Goldusk, a trio made up of Larry Low (bass, voice), Renz (guitar) and Magher
(drums), who debuted in 2024 with a self‑titled album. A year later they return with When Metal
Takes Shape and a beautiful cover by Riccardo Orsoni. Eight songs where chatter
counts for little: here we focus on the raw energy.
The themes range from 80s cinema – fantasy and sci‑fi – to Jim Henson’s Muppets!
The opening title track puts us in front of old‑school Heavy Metal facts (New Wave of British Heavy
Metal) without compromises, with no shortage of lightning and a narrated intro.
The recording, made at Dorsale Studio in Cremona, gives the sound the true
essence of the era.
The guitars soar in the mid‑tempo “Tyrants Will Die”, a track that would not be
out of place in Holocaust’s discography. It therefore deals with heavy,
darkness‑laden
atmospheres. The rhythm rises until it reaches speed metal in “The Wraith”,
where the fingers fly over the guitar neck. A torrent of flowing lava
overwhelms us in the central part of the song.
More introspective is “Holy Drinker”, a more
articulated and varied composition than anything heard so far, with a marked
search for melody, pleasant and extremely flowing. The vocals are generally
more than dignified, always appropriate to the piece without ever overreaching.
A hint of Saxon’s sound emerges from “Sonia (The Red One)”, from the mid‑80s period.
Fun in its rhythmic choices and with a cheeky chorus
is “Wild Ride”, a driving track that I can easily see live. The longest song on
the album is “Rain”, thanks to its abundant six minutes; here the Goldusk you
don’t expect appear: an intriguing ballad that, as it progresses, gives the
stage to Renz’s electric guitar. Primordial Judas Priest peek out from time to
time.
The finale is epic with “Knowledge Of Steel”… Battle
Hymns!
A lot of material in this When Metal Takes Shape, and
it’s great to see that even in 2025 there are young people keeping the NWOBHM
flag flying; it’s also a pride to know they are Italian. Metal is not just
music, but a lifestyle.
Previously I mentioned a name; indeed, for me Goldusk
are the Italian Holocaust. Congratulations.
MS
GOLDUSK – When Metal Takes Shape
Andromeda Relix
Genre: Heavy Metal / Hard Rock
Format: CD – 2025
There are musical genres that never betray you, and one of these is Heavy Metal. I remember when it first took its first steps and its first successes; the magazines of the time catalogued it as a short‑lived phenomenon, a sort of “bite and run”. Wrong: not only is it alive and well today, but it also opens up many possibilities, creating countless sub‑genres and novelties.
Among the freshest proposals we find the Cremonese Goldusk, a trio made up of Larry Low (bass, voice), Renz (guitar) and Magher (drums), who debuted in 2024 with a self‑titled album. A year later they return with When Metal Takes Shape and a beautiful cover by Riccardo Orsoni. Eight songs where chatter counts for little: here we focus on the raw energy.
The finale is epic with “Knowledge Of Steel”… Battle Hymns!
A lot of material in this When Metal Takes Shape, and it’s great to see that even in 2025 there are young people keeping the NWOBHM flag flying; it’s also a pride to know they are Italian. Metal is not just music, but a lifestyle.
Previously I mentioned a name; indeed, for me Goldusk are the Italian Holocaust. Congratulations.


Nessun commento:
Posta un commento