COME SIAMO GIUNTI ALLA MUSICA DI OGGI?
Spesso
ci chiediamo perché oggi si ascolta questa determinata musica.
Una
doverosa premessa: quando la musica ti
emoziona, ha raggiunto il proprio scopo e non sarà nessuno al mondo a doverti
dire cosa devi ascoltare.
Detto
questo, facciamo un breve excursus storico iniziando dal concetto che la musica
è la fotografia della società del momento. L’evento cambia la musica, così come
la tecnologia (se così possiamo chiamarla) del determinato istante storico.
Alcuni esempi possono essere la fine della seconda guerra mondiale, che apporta
al Blues e al Jazz la voglia di divertimento; ecco sorgere il Rhythm And Blues,
successivamente sfociato di lì a poco in Rock And Roll.
Oppure
la guerra in Vietnam, come nel caso di Bob Dylan nel 1962 con “Blowin' In The
Wind”, o se vogliamo venire in Italia, la strage impunita di Piazza Fontana che
nel 1970 fa sorgere una fortissima ondata di cantautori e complessi impegnati
ad analizzare attraverso i testi una situazione sociale “arrabbiata”,
supportata dalla Controcultura.
Tutto
questo che sto dicendo necessita di uno sforzo di fantasia da parte nostra,
immaginate sempre di ascoltare determinate canzoni nel momento storico in cui
escono e non con le capacità di oggi, altrimenti non si afferrano bene i
concetti.
La
musica moderna è quella che i media spingono, siamo bombardati continuamente da
canzoni su pubblicità, internet, radio, TV, donando ad essa un ruolo primario
nell’immaginario popolare. Tuttavia, non è lei a cui mi sto rivolgendo, bensì a
quella che il tempo riterrà storica, ossia colei che fotografa la società… E
chi meglio del Rock?
Il
Rock, per quanto dato per morto in molteplici occasioni, è quello che sostiene
la rabbia della società. Intendo il Rock, il Metal, il Pop Rock, ecc.
Se
consideriamo che il Blues nasce nel 1900 fra i campi di cotone dei neri
afro-americani ed è già fonte di protesta, il Rock, suo derivato, non è altro
che il proseguimento.
Una
doverosa premessa:
quando la musica ti
emoziona, ha raggiunto il proprio scopo e non sarà nessuno al mondo a doverti
dire cosa devi ascoltare.
Il giovane è sempre il ribelle del momento; non si adegua alle regole e neppure agli eventi, riversando nell’arte musicale tutta la propria rabbia e appartenenza. Immaginate i giovani del Rock negli anni ’50 agitarsi avanti al suono delle chitarre di Chuck Berry, oppure di Elvis Presley; tutto questo non piace ai loro genitori e la situazione è perfetta per mandare il proprio messaggio di protesta.
Ma cosa accade?
Con
il passare del tempo, anche papà e mamma si avvicinano a queste sonorità,
questo fa sì che il giovane “ribelle” sia costretto a spostarsi verso nuovi
lidi, come ad esempio i The Who, i Beatles o i Rolling Stones negli anni ’60.
Questo suono non piace ai genitori non aperti mentalmente ad accettare le
evoluzioni, quindi diventano la temporanea confort zone dei nuovi giovani.
Quante volte avete sentito dire “Questa non è musica, la nostra era meglio”?
Anche noi oggi diciamo la stessa cosa!
Ebbene,
andando avanti, i nostri cari si avvicineranno ai Beatles, ecc., tanto da
costringere i capelloni ad andare verso un suono ancor più disturbante, quello
della chitarra elettrica distorta di J. Hendrix. E quando i genitori si
avvicineranno a loro volta a questa musica, i figli andranno verso il più
“inascoltabile” Heavy Metal… E così via sino a giungere al suono di oggi (con
le dovute varianti tecnologiche), ossia la Trap. Quando ai nostri figli diciamo
che non è musica, ma sono solo parolacce, loro si sentono al sicuro, e se gli
diciamo “perché non ci bestemmiate pure sopra?” non abbiamo fatto altro che
dargli un consiglio.
Soluzione?
Ignorare
la moda del momento senza caricarla di inutili critiche, così perderà la sua
valenza e diventerà presto una pistola a salve.
È
chiaro quindi che ci sarà sempre una musica non adatta al nostro gusto, ma c’è
anche un altro elemento fondamentale: noi
siamo chiusi nella nostra bolla temporale e non accettiamo che questa venga
scalfita o mutata.
Un
brano o un genere ricorda il nostro primo amore, una situazione di benessere,
ricordi di gioventù stupendi, ecc.; esso è il nostro punto di riferimento e
tutto quello che varia o esula da questa struttura non ci è gradito. In realtà,
la musica si evolve sempre, volente o nolente il nostro pensiero, è nella
natura dell’uomo.
Il
bello e il brutto esiste in ogni momento e sempre ci sarà, dobbiamo solo
rompere la bolla in cui ci siamo rinchiusi e cercare di ascoltare nuova musica.
Sì, perché anche oggi c’è molta carne al fuoco, basta saperla cercare. Il
problema è che, a differenza di 50 anni fa (per esempio), oggi escono decine di
migliaia di dischi al giorno che sommergono i pur sempre buoni artisti
ispirati, così trovarli non è certo compito semplice.
Ma
veniamo alle cause che ci portano ad ascoltare quello che è la musica oggi:
MTV
1
agosto 1981, questa è la data in cui la musica perde molto del talento,
divenendo soprattutto un'arma a disposizione di chi ci vuole duramente
speculare sopra (o manipolare).
Mentre
negli anni ’70 la Controcultura porta la gente a fare a gara ad essere
individuo a sé stante, unico e irripetibile, MTV ci rovescia il concetto,
iniziando a omologare le persone, rendendole possibilmente tutte uguali e in
linea con il sistema. Se non ti adegui, sei tagliato fuori. In Italia accade lo
stesso; per esempio, nel 1983 il programma comico TV “Drive In” ci presenta un
personaggio che si chiama “Il Paninaro” di Enzo Braschi, il quale si ritrova e
si riconosce in stilemi come il moncler, le Timberland, un linguaggio inventato
che unisce i nuovi giovani. Sono tutte cose che spersonalizzano e formano il
branco, da una parte rassicurante e dall’altra privo delle proprie idee. Il
giovane che subisce (oggi con i telefonini) è pronto per essere ingurgitato dal
sistema, privato di forme pensanti e conseguenti pericolose ribellioni.
La
tecnologia cambia e quindi anche i suoni, ma soprattutto basta il Rock
complesso e via con la New Wave, Punk e Discoteca, tre note in croce a favore
solo del divertimento. Siamo quindi passati dalla musica per la mente a quella
per il corpo.
MTV
INTERNET E AI
Gli
anni ’90 sono una bomba nucleare per la musica, l’avvento della tecnologia ci
porta il mondo in casa. Si può ascoltare TUTTO, dal polo nord al polo sud, e
questo è un ulteriore elemento che procura globalizzazione. Essa non è necessariamente
negativa, anzi, in molti casi è benefica, aprendo a più culture e a nuove
realizzazioni composte da innesti culturali variegati. Se saputa adoperare
bene, la tecnologia è un grande viatico di evoluzione.
INTERNET E AI
Cosa
accade concretamente nel proseguimento degli anni?
Ognuno
di noi a casa può registrare un album musicale, anche senza uno strumento, ci
bastano solamente i giusti programmi. Con You Tube, Spotify, ecc., ci possiamo
far conoscere al mondo e quindi diventiamo anche produttori e distributori di
noi stessi. Se quindi negli anni ’60 o ’70 uscivano migliaia di dischi al mese,
oggi ne escono milioni! Conseguentemente, il materiale privo di talento è la
maggioranza, ma i buoni artisti ci sono sempre, il problema è trovarli sommersi
sotto tanto inutile letame.
Giungiamo
ora ai nostri tempi e all’avvento dell’IA (Intelligenza Artificiale), essa al
momento non crea, quello che fa è solamente assemblare ciò che ha già ascoltato
e renderlo gradevole a nostro piacimento. Basta dirgli cosa deve essere e a chi
deve somigliare. Quindi lei non sta creando nel puro senso del termine, ma fra
pochi anni sarà capace anche di questo in maniera autonoma.
Pericolo
per la musica?
Si
e no.
L’IA
semplifica molte cose ed è utile per il lato tecnico. La musica, invece
(specialmente l’elettronica e la Trap), vede in lei un pericoloso antagonista,
in quanto capace di ascoltare e fare di meglio assemblando le realizzazioni di
successo per poi amalgamarle al posto nostro in maniera migliore. Pensate che
quotidianamente su Spotify vengono aggiunte 10.000 canzoni (senza anima
ovviamente) da chiunque! Questo sicuramente porterà a una implosione del
sistema e di queste piattaforme che, se non troveranno un filtro o un diverso
approccio, avranno di sicuro i giorni contati. Paradossalmente, dovremmo tornare
allo strumento e alla creatività umana se vorremo fare ancora musica. Il
mestiere di musicista è comunque sempre più a rischio.
Cosa
si può fare nel nostro piccolo?
Innanzi
tutto supportare gli artisti, sia con acquisti di dischi (o file), sia
frequentando i concerti. Ma la cosa più importante è ritornare ad ascoltare!
Oggi una fugace scorsa con il ditino nel telefono o un ascolto precario e
frazionato non rende giustizia a quello che un artista sta comunicando
concretamente. Sentire è superficiale; ascoltare è concentrare l’attenzione su
quel determinato suono. Per questo serve tempo, quindi dobbiamo trovare il modo
di ritagliarcelo, ma soprattutto un supporto adatto, che sia esso cuffie o un
bell’impianto stereo.
Dobbiamo ascoltare e ascoltarci,
il fatto che questo non accade più lo notiamo nell’aggressività superficiale
della società di oggi. Ai musicisti dico che è inutile che voi suonate se non
c’è più chi vi ascolta, salvo farlo solo per voi stessi.
Rompiamo
la bolla.
Versione Inglese:
How We Got to Today's Music?
We often wonder why we listen to the music we do
today.
A necessary premise: when music moves you, it has
achieved its purpose, and no one in the world can tell you what you should
listen to.
With that said, let's take a brief historical journey
starting from the concept that music is a snapshot of the society of the
moment. Events change music, just like technology (if we can call it that) of a
particular historical moment. Some examples include the end of World War II,
which brought a desire for fun to Blues and Jazz; hence the rise of Rhythm and
Blues, which soon evolved into Rock and Roll.
Or the Vietnam War, as in the case of Bob Dylan's
"Blowin' in the Wind" in 1962, or if we look at Italy, the unpunished
massacre of Piazza Fontana, which in 1970 sparked a strong wave of
singer-songwriters and bands engaged in analyzing the "angry" social
situation through their lyrics, supported by the Counterculture.
All of this requires an effort of imagination on our
part; imagine always listening to certain songs in the historical moment they
were released, not with today's capabilities, otherwise, the concepts aren't
well understood.
Modern music is what the media pushes; we're
constantly bombarded with songs on ads, the internet, radio, TV, giving it a
primary role in the popular imagination. However, it's not the music I'm
addressing, but rather the one that time will deem historical, the one that
captures society... And who better than Rock?
Rock, despite being declared dead on multiple
occasions, is what sustains society's anger. I mean Rock, Metal, Pop Rock, etc.
If we consider that the Blues originated in the 1900s
among African-American cotton fields and was already a source of protest, Rock,
its derivative, is nothing but a continuation.
Young people are always the rebels of the moment; they
don't conform to rules or events, pouring all their anger and belonging into
musical art. Imagine the young Rock fans in the '50s getting excited to the
sound of Chuck Berry's guitars or Elvis Presley; all of this didn't please
their parents, and the situation is perfect for sending a protest message.
But what happens? Over time, even mom and dad get
closer to these sounds, which forces the young "rebel" to move
towards new horizons, like The Who, The Beatles, or The Rolling Stones in the
'60s. This sound doesn't please parents who aren't mentally open to accepting
evolutions, so it becomes the temporary comfort zone for new young people. How
many times have you heard "This isn't music, ours was better"? We say
the same thing today!
Well, moving forward, our loved ones will get closer
to The Beatles, etc., forcing the long-haired to move towards an even more
disturbing sound, like J. Hendrix's distorted electric guitar. And when parents
get closer to this music, their kids will move towards the most
"unlistenable" Heavy Metal... And so on until we reach today's sound
(with due technological variants), namely Trap. When we tell our kids that it's
not music, just swear words, they feel safe, and if we say "why don't you
just curse on top of it?" we've just given them advice.
Solution? Ignore the trend of the moment without
loading it with unnecessary criticism, so it will lose its value and become a
spent force.
It's clear that there will always be music that
doesn't fit our taste, but there's another fundamental element: we're locked in
our temporal bubble and don't accept it being scratched or changed. A song or
genre reminds us of our first love, a situation of well-being, wonderful youth
memories, etc.; it's our point of reference, and anything that varies or
deviates from this structure isn't pleasing to us. In reality, music always
evolves, whether we like it or not, it's in human nature.
The beautiful and the ugly exist in every moment, and
there will always be; we just need to break the bubble we've locked ourselves
in and try to listen to new music. Yes, because even today, there's a lot of
good stuff out there; you just have to know how to find it. The problem is
that, unlike 50 years ago (for example), today tens of thousands of albums are
released daily, overwhelming the good, inspired artists, so finding them isn't
a simple task.
But let's look at the causes that lead us to listen to
what music is today:
MTV
August 1, 1981, is the date when music lost much of
its talent, becoming primarily a tool for those who want to speculate (or
manipulate) heavily.
While in the 1970s the Counterculture encouraged
people to be individuals, unique and unrepeatable, MTV overturned this concept,
starting to homogenize people, making them all equal and in line with the
system. If you don't conform, you're left out. The same thing happened in
Italy; for example, in 1983 the TV comedy program "Drive In"
introduced a character called "Il Paninaro" by Enzo Braschi, who identifies
with styles like Moncler, Timberland, and an invented language that unites
young people. These are all things that depersonalize and form a herd,
reassuring on one hand but devoid of one's own ideas on the other. The young
person who suffers (today with cell phones) is ready to be swallowed up by the
system, deprived of thought and consequent dangerous rebellions.
Technology changes, and so do sounds, but above all,
complex Rock is replaced by New Wave, Punk, and Disco, three notes in favor of
entertainment only. We've thus moved from music for the mind to music for the
body.
Internet and AI
The 1990s were a nuclear bomb for music; the advent of
technology brought the world into our homes. We can listen to EVERYTHING, from
the North Pole to the South Pole, and this is another element that fosters
globalization. It's not necessarily negative; in fact, in many cases, it's
beneficial, opening up to more cultures and new creations composed of varied
cultural grafts. If used well, technology is a great vehicle for evolution.
What happens concretely in the following years? Each
of us can record a musical album at home, even without an instrument; we just
need the right programs. With YouTube, Spotify, etc., we can make ourselves
known to the world and become producers and distributors of ourselves. So, if
in the '60s or '70s thousands of records were to be released per month, today
millions are released! Consequently, the material without talent is the
majority, but good artists are always there; the problem is finding them buried
under so much useless trash.
Now we come to our time and the advent of AI
(Artificial Intelligence); it doesn't create at the moment; what it does is
assemble what it has already listened to and make it pleasing to our taste. You
just have to tell it what it should be and what it should resemble. So, it's
not creating in the pure sense of the term, but in a few years, it will be
capable of doing so autonomously.
Danger for music? Yes and no. AI simplifies many
things and is useful for technical aspects. Music, however (especially
electronic and Trap), sees it as a dangerous antagonist because it can listen
and do better by assembling successful realizations and then blending them in a
better way for us. Think that 10,000 songs (without soul, of course) are added
daily to Spotify by anyone! This will surely lead to an implosion of the system
and these platforms, which, if they don't find a filter or a different
approach, will surely have their days numbered. Paradoxically, we should return
to instruments and human creativity if we want to make music again. The music
industry is increasingly at risk.
What can we do in our small way? First of all, support
artists, both by buying records (or files) and attending concerts. But the most
important thing is to go back to listening! Today, a fleeting glance with a
finger on the phone or a precarious and fragmented listening doesn't do justice
to what an artist is communicating concretely. Hearing is superficial;
listening is focusing attention on that particular sound. For this, time is
needed, so we must find a way to carve it out, but above all, an appropriate
support, whether it's headphones or a nice stereo system.
We need to listen and listen to ourselves; the fact
that this no longer happens is noticeable in the superficial aggressiveness of
today's society. To musicians, I say it's pointless for you to play if there's
no one left to listen, except to do it just for yourselves.
Let's break the bubble.
How We Got to Today's Music?
A necessary premise: when music moves you, it has achieved its purpose, and no one in the world can tell you what you should listen to.
With that said, let's take a brief historical journey starting from the concept that music is a snapshot of the society of the moment. Events change music, just like technology (if we can call it that) of a particular historical moment. Some examples include the end of World War II, which brought a desire for fun to Blues and Jazz; hence the rise of Rhythm and Blues, which soon evolved into Rock and Roll.
Or the Vietnam War, as in the case of Bob Dylan's "Blowin' in the Wind" in 1962, or if we look at Italy, the unpunished massacre of Piazza Fontana, which in 1970 sparked a strong wave of singer-songwriters and bands engaged in analyzing the "angry" social situation through their lyrics, supported by the Counterculture.
All of this requires an effort of imagination on our part; imagine always listening to certain songs in the historical moment they were released, not with today's capabilities, otherwise, the concepts aren't well understood.
Modern music is what the media pushes; we're constantly bombarded with songs on ads, the internet, radio, TV, giving it a primary role in the popular imagination. However, it's not the music I'm addressing, but rather the one that time will deem historical, the one that captures society... And who better than Rock?
Rock, despite being declared dead on multiple occasions, is what sustains society's anger. I mean Rock, Metal, Pop Rock, etc.
If we consider that the Blues originated in the 1900s among African-American cotton fields and was already a source of protest, Rock, its derivative, is nothing but a continuation.
Young people are always the rebels of the moment; they don't conform to rules or events, pouring all their anger and belonging into musical art. Imagine the young Rock fans in the '50s getting excited to the sound of Chuck Berry's guitars or Elvis Presley; all of this didn't please their parents, and the situation is perfect for sending a protest message.
But what happens? Over time, even mom and dad get closer to these sounds, which forces the young "rebel" to move towards new horizons, like The Who, The Beatles, or The Rolling Stones in the '60s. This sound doesn't please parents who aren't mentally open to accepting evolutions, so it becomes the temporary comfort zone for new young people. How many times have you heard "This isn't music, ours was better"? We say the same thing today!
Well, moving forward, our loved ones will get closer to The Beatles, etc., forcing the long-haired to move towards an even more disturbing sound, like J. Hendrix's distorted electric guitar. And when parents get closer to this music, their kids will move towards the most "unlistenable" Heavy Metal... And so on until we reach today's sound (with due technological variants), namely Trap. When we tell our kids that it's not music, just swear words, they feel safe, and if we say "why don't you just curse on top of it?" we've just given them advice.
Solution? Ignore the trend of the moment without loading it with unnecessary criticism, so it will lose its value and become a spent force.
It's clear that there will always be music that doesn't fit our taste, but there's another fundamental element: we're locked in our temporal bubble and don't accept it being scratched or changed. A song or genre reminds us of our first love, a situation of well-being, wonderful youth memories, etc.; it's our point of reference, and anything that varies or deviates from this structure isn't pleasing to us. In reality, music always evolves, whether we like it or not, it's in human nature.
The beautiful and the ugly exist in every moment, and there will always be; we just need to break the bubble we've locked ourselves in and try to listen to new music. Yes, because even today, there's a lot of good stuff out there; you just have to know how to find it. The problem is that, unlike 50 years ago (for example), today tens of thousands of albums are released daily, overwhelming the good, inspired artists, so finding them isn't a simple task.
But let's look at the causes that lead us to listen to what music is today:
MTV
While in the 1970s the Counterculture encouraged people to be individuals, unique and unrepeatable, MTV overturned this concept, starting to homogenize people, making them all equal and in line with the system. If you don't conform, you're left out. The same thing happened in Italy; for example, in 1983 the TV comedy program "Drive In" introduced a character called "Il Paninaro" by Enzo Braschi, who identifies with styles like Moncler, Timberland, and an invented language that unites young people. These are all things that depersonalize and form a herd, reassuring on one hand but devoid of one's own ideas on the other. The young person who suffers (today with cell phones) is ready to be swallowed up by the system, deprived of thought and consequent dangerous rebellions.
Technology changes, and so do sounds, but above all, complex Rock is replaced by New Wave, Punk, and Disco, three notes in favor of entertainment only. We've thus moved from music for the mind to music for the body.
Internet and AI
The 1990s were a nuclear bomb for music; the advent of technology brought the world into our homes. We can listen to EVERYTHING, from the North Pole to the South Pole, and this is another element that fosters globalization. It's not necessarily negative; in fact, in many cases, it's beneficial, opening up to more cultures and new creations composed of varied cultural grafts. If used well, technology is a great vehicle for evolution.
What happens concretely in the following years? Each of us can record a musical album at home, even without an instrument; we just need the right programs. With YouTube, Spotify, etc., we can make ourselves known to the world and become producers and distributors of ourselves. So, if in the '60s or '70s thousands of records were to be released per month, today millions are released! Consequently, the material without talent is the majority, but good artists are always there; the problem is finding them buried under so much useless trash.
Now we come to our time and the advent of AI (Artificial Intelligence); it doesn't create at the moment; what it does is assemble what it has already listened to and make it pleasing to our taste. You just have to tell it what it should be and what it should resemble. So, it's not creating in the pure sense of the term, but in a few years, it will be capable of doing so autonomously.
Danger for music? Yes and no. AI simplifies many things and is useful for technical aspects. Music, however (especially electronic and Trap), sees it as a dangerous antagonist because it can listen and do better by assembling successful realizations and then blending them in a better way for us. Think that 10,000 songs (without soul, of course) are added daily to Spotify by anyone! This will surely lead to an implosion of the system and these platforms, which, if they don't find a filter or a different approach, will surely have their days numbered. Paradoxically, we should return to instruments and human creativity if we want to make music again. The music industry is increasingly at risk.
What can we do in our small way? First of all, support artists, both by buying records (or files) and attending concerts. But the most important thing is to go back to listening! Today, a fleeting glance with a finger on the phone or a precarious and fragmented listening doesn't do justice to what an artist is communicating concretely. Hearing is superficial; listening is focusing attention on that particular sound. For this, time is needed, so we must find a way to carve it out, but above all, an appropriate support, whether it's headphones or a nice stereo system.
We need to listen and listen to ourselves; the fact that this no longer happens is noticeable in the superficial aggressiveness of today's society. To musicians, I say it's pointless for you to play if there's no one left to listen, except to do it just for yourselves.
Let's break the bubble.

Se come vero, la musica è la fotografia della società del momento, allora, scusami, ma siamo realmente fottuti. A me fa ridere vedere questi ragazzi che cantano a memoria gli sproloqui del Rap italiano ( e ripeto italiano perché oltre confine il genere che ovviamente detesto ha una sua buona qualità) e li confronto ai ragazzini degli anni 90 (ultimo decennio di alta qualità musicale) tra cui anche il sottoscritto che oltre al discriminato prog rock, cantava a squarcia gola i pezzi dei giganti C.S.I o i Litfiba più impegnati degli anni '80. Per non parlare di tutta quella nuova corrente di rock cantato in italiano come Marlene Kuntz, e la lista sarebbe lunghissima. Certo questa urgenza, nacque soprattutto a quel "Nevermind" dei Nirvana che spazzo via tutti quei gruppi cotonati del hair metal (che ho sempre detestato) e dal black album dei Metallica. L' ultima grande evoluzione nel rock, se si pensa che gente poco prima ascoltava gli 883 o Renato Zero come mio fratello, e di colpo si innamorano dei Metallica che fino a pochi giorni prima li consideravano dei drogati metallari che insegnavano ai giovani solo il male assoluto. Ne ho i visti di gente con i capelli corti e in giacca e camicia, scorrazzare in macchina con "Sad but true" a manetta nello stereo dell' auto. Oggi purtroppo c'è un' omologazione che rendono le nuove generazioni (per fortuna non tutte ovviamente) cloni di se stessi. Tutti o quasi fatti con lo stampino. Tatuaggi, vestiti in modo simile e ovviamente solo musica Rap italiana. Non voglio fare per forza il vecchio o il boomer come ci spostano le nuove generazioni, anche se io ho 40 anni. Ma negli anni della mia gioventù, la musica creava selle distinzioni mette, che a scuola erano palesi. C'era il gruppo dei Metallari, con i capelli lunghi, il chiodo, Jeans stretti e magliette di varie band (io indossavo i Sepultura) poi incontravi i ragazzi Punk, con le iconiche creste e catene varie. Ovviamente chi ascoltava musica da discoteca, tutti gellati e magliette strettissime. Qualche volta si creava qualche screzio, non come oggi che si accoltellano per un non nulla. I dissapori venivano fuori dai reciproci insulti sulla musica che si ascoltava. In definitiva erano lotte definiamole "artistiche". È anche vero che ognuno aveva il suo locale di riferimento, dove si passava dal death metal ai generi più disparati. Personalmente questa omologazione di oggi, non me la sarei mai aspettata. In passato i generi musicali creavano cultura, personalmente, ma anche chiunque grazie al metal o a prog, ha scoperto scrittori, pittori di arti figurative, scienziati (come il gruppo dei Tesla) vari luoghi del mondo e loro condizioni politiche e sociali, filosofie moderne e antiche, in una sola parola cultura.
RispondiEliminaTi saluto cordialmente.
E buon ferragosto.
Ciao Ivano. Hai descritto dei passaggi che fanno capire come siamo cambiati. In realtà questo cambiamento è continuo dai tempi dei tempi proprio per ciò che ho descritto, ossia il giovane del momento per contestare la società in cui vive, cerca di creare qualcosa di diverso (se vogliamo anche fastidioso) che li rende un branco a se stante. Il loro scopo è raggiunto. Poi se invece andiamo a parlare del valore dell'arte in se stessa, allora qui si apre un mondo che non basta il mio blog. Ascoltano questo perchè oggi siamo questo. Buon ferragosto a te amico mio.
Elimina